• Русский
  • Біз туралы
  • Байланыс
Menu
  • Русский
  • Біз туралы
  • Байланыс
  • Басты
  • Қоғам
  • Әлем
  • Оқиғалар
  • Қаржы
  • Саясат
  • Сыбыс бар
  • Қоршаған орта
Menu
  • Басты
  • Қоғам
  • Әлем
  • Оқиғалар
  • Қаржы
  • Саясат
  • Сыбыс бар
  • Қоршаған орта
Главная страница » Таязданған Каспий теңізінен суға батқан кемелер көрінуде

Таязданған Каспий теңізінен суға батқан кемелер көрінуде

31 марта, 2024 Қоршаған орта
Share
Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

CaspianLife,  — Каспий теңізінде суға батқан кемелер шоғырланған бірнеше аймақтар бар. Ең қауіпті саналатыны – 200 және 214-ші аудандар. Бейнедегі Каспий теңізіндегі суға батқан кемелердің ең үлкен зираты. Бұрын бұл аймақ оқу-жаттығу полигоны, ал суға батқан кемелер нысана қызметін атқарған. Енді бұл аймақтар навигация үшін қауіпті деп танылып, кемелер олардан аулақ жүреді.
Түпқараған шығанағының жағасында да суға батқан кемелер бар. Мұнда иесіз кемелер отыз жылдан астам уақыт бойы жиналып жатыр. Олар тасымалдауға қауіп төндірмейді. Жойып жіберу де мүмкін емес. Өйткені кез-келген уақытта иелері келіп, кемеге құқтарын талап ете алады. Бірақ олар өздерін жариялауға да асықпайды, себебі кемені өз есебінен жоюға мәжбүр болады.

2015 жылдың қарашасында Каспий теңізінің қазақстандық секторында «Тиба» атты ирандық кеме қайраңға шығып қалды. Сонда Қазақстан Үкіметі иран­дық сақтандыру компания­сына өтемақы беру туралы өтініш біл­ді­реді. Алайда көршінің ком­паниясы қазақ тарапының заңды талабын орындаудан бас тартқан. Ирандық компанияға ықпал етер тетігі болмаған Қазақстан амал­сыз­дан 2 жыл бойы ол кеменің теңізді мекендеушілерге зиян келтіруінің алдын алу шараларына бюджеттен қыруар шығын шы­ғар­ды. Сақтандыру төлемін төлеу секілді қалыпты істі мемле­кета­ра­лық келіссөздер нәтижесінде шешуге тура келген.

 

Мамандардың айтуынша, қазіргі уақытта Каспий түбінде «жер­ленген» кемелер мен конс­трукциялар саны 80-нен асып ке­тіпті. ЮНЕСКО дерегінше, әлем­­де бүгінде мұхиттар мен те­ңіз­­дер астында кемелердің ша­ма­­мен 3 миллион бөлігі жатыр. Алайда өзгелерден айырма­шылығы сол, біздің Каспий суы ащы болғанымен, өзі тектес алып мұхиттарға қосылмайды, құрлық ортасында қысылған. Тиісінше, зиянды заттар ұлан-байтақ мұхит­тар­ға әкетіліп, тазартылмайды.

 

– Каспий теңізі Жер ғалам­ша­рын­дағы аса ірі ішкі су қоймасы саналады. Дерекке жүгінсек, Каспий теңізінде 80-нен астам бат­қан және иесіз тасталған кеме­лер мен металл конструкция­лар бар. Алайда бұл мәлімет нақты емес. Осы теңіз түбінде қандай тари­хи-мәдени ескерткіштер жатқаны да беймәлім. Каспийде археология­лық зерттеулер жүргізу ісі жеткілікті дәрежеде дамыма­ған. Салдарынан, суасты мәдени мұрасын зерттеулер және олар туралы мәліметтер өте аз, – дейді Суасты мәдени мұраны қорғау жөніндегі конвенцияның бағдар­ла­­ма­лық маманы Чихиро Ни­шикаева.

 

Батқан кемелер мұнда жүзетін өзге кемелерге қауіп тудырады. Сарапшылар кемелердің біразы кеңес кезінде апатқа ұшырағаны­на назар аудартады. Мұнда тіпті өз заманында соғыс болған.

 

Соның ішіндегі ең ірісі тарих­шы­ларға «Түпқараған шығана­ғын­дағы шайқас» деген атпен бел­гілі. 1919 жылғы 21 мамырда, Маң­­ғышлақ түбегінің солтүстік-батыс жағалауында, Форт-Алек­сан­дровск (қазіргі Форт-Шевчен­ко қаласы) маңында жүрген сол шайқаста бір тараптан – әскери флот қызметшісі А.Сабыров қол­бас­шылық еткен большевик­тер­дің «Жұмысшы-крестьяндық қы­зыл флотының» Астрахан- Кас­пий флотилиясы және қарсы тараптан – коммодор Д.Норрис бас­қарған патшаның ақ гвар­дия­сы мен британдық Корольдік флоттың Каспий флотилиясының кемелері сұрапыл ұрысқа килігіп, қанды қырғынға түсті. Каспий теңізіндегі ең ірі соғысқа он шақты крейсер, қаптаған торпе­да­лық катер, танкер, эсминец, қарулы пароходтар, «Минога», «Мак­рель» секілді сүңгуір қайық­тар, әр­­түрлі үлгідегі көлік кеме­ле­рі, «Демосфен» мина бөгеуші кемесі, қалқымалы батареялар және бас­қа­сы тартылған, оның біразы өрт­ке оранып, бұзылып, суға батып­ты.

 

Одан бертінде, 1957 жылы «Ашхабад» атты кеңестік алып корабль Каспий теңізінде қайраң­ға ұрынып, апатқа ұшырап, батып кетті. Ресми мәлімет бойынша, 270 адам қаза тапты деп танылды. Кей­бір мәліметтер онда шамамен екі мыңға жуық адам болғанын нұс­қайды. Қалғандары «із-түзсіз кет­кендер» қатарына жатқызы­лып­ты.

 

Ол аз болса, теңіздің Қазақ­стан­ға тиесілі бөлігінде тіпті «кеме­лер моласының» барлығы туралы дерек ақпарат құралда­рын­да жазылып, көрсетіліп жүр. Онда жатқан су көліктерінің ба­сым көпшілігінің нақты қо­жайы­ны жоқ. Өйткені Кеңес Одағы ке­зінде есептен шығарылған жә­не сол тұста әртүрлі қару-жа­рақ­­­ты сынауға пайдаланылған кө­­рінеді. Каспийдегі қырық жыл­дай уақыт бойы қалыптасқан ке­­мелер «зираты» ауданы жаны­нан бүгінде азаматтық та, әскери де кемелер жүзбейді, айналып өте­­ді.

 

Шекарашылар «200-аудан» деп атайтын жерде, су астында тау-тау болып үйілген қалқымалы понтондар, баржалар, катерлер және өзгелері тот басып, шіруде. Ол жақта КСРО Қарулы күштері ондаған жыл бойы зымыранды кемелерін сынап, жаттығулар өткі­зген деседі. Ал есептен шыға­рыл­ған кемелер нысана рөлін атқарған. Қиратылған кемелер сол бойы қалды. Бірі қалқиып су бетіне шығып жатыр, алайда ең қауіптісі – теңіз түбінде жатқаны.

 

ҰҚК Шекара қызметінің «Жаға­лау күзеті» өңірлік басқар­ма­сы темір кедергілерге жолығып, қатерге душар болмас үшін өз­де­рінің кемелері мен катерлері­не ол ауданға кіруге шектеу қо­йыл­­ғанын журналистерге растады. Бұл шара шекарашылардың өмірі мен денсаулығына қауіп төндір­меу үшін жасалыпты.

 

Кеңестік кемелер калдығы 1 шаршы шақырымда шашылып жатыр. Алайда ол аудан 200 шаршы шақырымға дейін жауып тасталған. Бұдан алты жылдай бұрын сол аумақта қайғылы оқиға бола жаздады. Браконьерлерді қуғын­даған шекарашылар кате­рінің астыңғы жағын тосыннан теңіз түбіндегі кемелердің қаңқа­сы тіліп өткен. Экипаж әзер де­ген­де аман қалып, құтқарылды. Жалпы, браконьерлер бұл аумақ­ты «жерұйыққа» айнал­ды­рып алған деседі. Бір жағынан, қашып құтылуға оңай. Екінші жағынан, ол жақта бекіре балықтарының уылдырық шашу ауданы орналас­қан, сондықтан отандық және ше­телдік заңсыз балық аулаушы­лар сонда қаптатып тор тастайды.

 

 

 

Қазақстан бюджет қаржы­сы­на, сонымен қатар инвесторлар есебінен кеңестік «зиянды» ми­рас­тан құтылуға қам қылуда. Бір­не­ше кеме судан шығарылып, утилизацияланған. Бұл іс ары қарай жалғаспақ.

 

 

 

Үлкен проблемалардың бір парасы қожайыны бар кемелерге қа­тысты. Ол түйткілдің түйіні кү­ні бүгінге дейін тарқатылмай ке­леді. Енді мемлекет халықара­лық тетіктерге жүгінбек. Осы мақсатта «Сауда мақсатында теңізде жүзу туралы» заңына өзгеріс пен то­лық­тырулар енгізу туралы» жаңа заң жобасы әзірленді.

 

 

 

Иесіз тасталған су астындағы ке­мелер саны әлемде барған са­йын көбейіп келеді. Ал жаға­лау­да­ғы елдер үшін оларды шы­ға­рып, кәдеге жарату құны қым­бат­тау­да. Бұл Қазақстанды қоса ал­ған­да, жағалаудағы барлық мем­лекеттер үшін салмағы зілбат­пан ауыр­тпалық. Қауіп-қатердің ар­тып бара жатқанын түсінген көп­теген елдер халықара­лық те­ңіз ұйы­мының (ХТҰ) конвен­ция­сы­на қосы­луда. Олар­дың саны 46-ға жет­ті, ара­сын­да Германия, Маль­та, Пана­ма, Сингапур, Ұлыбрита­ния сияқ­ты теңіз державалары, ал Кас­­пий бассейні елдерінен тек Иран бар.

 

 

 

Осы салаға жауапты Индус­трия және инфрақұрылымдық даму министрлігінің мәліметінше, Қа­зақстанның аумақтық сула­рын­­да теңізге батқан кемелердің екеуі – әлгінде айтылған ирандық «Тиба» кемесі және ресейлік «Аракс» танкері теңіз дәліздеріне жақын жерде апатқа душар бол­ды. «Аракс» 2016 жылғы қара­ша­­да Каспий теңізінің қазақ­стан­дық бөлігіндегі «Песчаный» мүйісі ауда­­нында қайырлап қалды. Со­дан бері бұл танкер қолдан-қолға өтіп, бірнеше рет сатылған. Ақы­ры 2018 жылғы сәуірде Denal Metal Group компаниясы оны кө­те­руге кірісті. Бірнеше бөл­шек­ке бөліп, әуе жастықшаларының көме­гімен құрлыққа шығарды.

 

 

 

«Тибадан» аузы күйген Қазақ­стан Үкіметі енді тек «үрлеп іше­ді». «Сауда мақсатында теңізде жүзу туралы» заңына өзгеріс пен толық­тырулар енгізу туралы» заң жоба­сында көзделгендей, кеме­лер иелерінен оның халықаралық қорғау және өтемақы клубтары тобында (Рrotection and indemnity club, P&I club) сақтандыры­луын талап етпек.

 

 

 

Егер заңды Парламент қабыл­да­са, Каспийдің қазақстандық айдынына кіретін барлық кеме­лер­ге шекарашылар көтеріліп, онда суға батқан кемелерді жою туралы сақтандыру куәлігінің немесе шет мемлекеттің өзге де қаржылық кепілдемесінің болуын тек­сере алады. Мәселен, аталған конвен­ция­ға мүше көрші Иран­ның заңнамасына сәйкес, бұл ел­дің аумақтық суларына енетін кез келген кемеде P&I club клуб­та­ры­ның тобы беретін blue card атты сақтандыру полисі болуы тиіс.

 

 

 

Алайда сарапшылардың тү­сін­­­діруінше, бұл тетік толық кү­ші­не енуі үшін еліміз ХТҰ-ның тиісті конвенциясын да ратифи­ка­­циялауы керек. Билік бұдан «ке­т ә­рі» емес. Құжатқа қосылу туралы 2017 жылы шешім қабыл­дан­ған. Бірақ шенеуніктер ара­сын­да белең алған жаман әдет ке­­сірінен оны Парламентке ен­гі­зу ісі соз­ба­лаңға салынып кет­­кен. Ал тиіс­ті заң жобасы екі-ақ бап­­тан тұрады.

 

 

 

Қазақ елі бұл істе АҚШ-тан үлгі алғаны жөн. Америкада тұң­ғиық­­қа жол тартқан кеме қо­жа­йы­­нына қойылар талап кон­вен­циядағыдан да қатал. Қожайыны өз бетінше, өз қаржысына кемені дереу судан алып шығуға міндетті. Егер одан бас тартса, құзырлы органдар іс-қимылға кірісіп, кеме иесін қылмыстық және әкімшілік жазаға тартқызады.

 

 

 

Біз бодан шақта бір теңізі­міз­ден айырылып қалдық. Бостан шақ­та болбырлық пен босаңдық та­нытып, Каспийді құртып ал­майық.

Айхан Шәріп

Оқылып жатыр

«Бүкіл аймақ сусыз қалуы мүмкін»: Кош-Тепа каналының салынуы Қазақстанға қалай әсер етеді

Дариға Назарбаеваның қарасораға қатысы жоқ — министр

Жетісуда православ зираты тағы да су астында қалды

ТОП посты

Қалаға айналатын ауылдар тізімі

19 марта, 2024806 рет оқылды

Апатты аймақтың тұрғындары елеусіз қала бере ме ?

26 февраля, 2024620 рет оқылды

Әкімдер қатаң сөгіс алды

30 марта, 2024537 рет оқылды

«Су емес у ішіп отырмыз» Түркістандықтардың жан айқайы

24 марта, 2024506 рет оқылды

Оразаға бір апта қалды: нені білу қажет

3 марта, 2024467 рет оқылды

Экологиялық эмиссия салығын көбейту керек

14 марта, 2024447 рет оқылды

Жиырма бес мың жетімнің көз жасы!..

4 марта, 2024417 рет оқылды

Құс фабрикасы немесе адам өмірі?

1 августа, 2024327 рет оқылды

Қазақстан қаптаған ескі қарулар мен әскери ұшақтарын сатып жатыр

17 марта, 2024320 рет оқылды

Қоянды әкімдігі қыста қар тазалауға 30 млн тенге бөлген

31 марта, 2024312 рет оқылды
Новости

«Бүкіл аймақ сусыз қалуы мүмкін»: Кош-Тепа каналының салынуы Қазақстанға қалай әсер етеді

Басты тақырып 15 мая, 2025

Ауғанстанда Кош-Тепе каналының салынуы Сырдария арқылы Қазақстанға келетін су көлемінің азаюына себеп болуы мүмкін, деп…

Депутат министрлерді жасанды интеллектпен ауыстыруды құптайды

14 мая, 2025

Қажылыққа заңсыз барғандарға айыппұл салынады – ҚМДБ

14 мая, 2025

Вице-министр шиеге 15 мың теңгесін қимайды

14 мая, 2025

Дариға Назарбаеваның қарасораға қатысы жоқ — министр

13 мая, 2025

Жетісуда православ зираты тағы да су астында қалды

13 мая, 2025

Талғат Ардан Түркияда ұсталды

13 мая, 2025

Рысқалиевті аңдыған тыңшылар сотталды  

13 мая, 2025

Нұртас Адамбай өзі туралы кітап жазып жатыр

12 мая, 2025

Берденов: Күнделікті тіршілігіме оралатын сәт таяп қалды

12 мая, 2025

Қоспаев тобының Болат Назарбаевпен байланысы қандай?

12 мая, 2025

Бапи: Украина жариялаған демарштың бізге көп әсері бола қоймас

12 мая, 2025

Астананы Нұрсұлтан деп атауды ұсынған экс-депутат орденмен марапатталды

12 мая, 2025

Бұрынғы экономика министрі: Салықты ешкім қуанып төлемейді

12 мая, 2025

Киев Мәскеудегі әскери парадқа қатысқан елдерге наразылық білдірді

10 мая, 2025

BAYTAQ партиясында басшылық құрам өзгерді


8 мая, 2025

Сенатор парадқа ардагерді кіргізбеген полицияны қорғап шықты

8 мая, 2025

Саясат Нұрбек: Қыздарға сәлем салуды ешкім үйретіп жатқан жоқ

8 мая, 2025

СІМ Тоқаевтың Мәскеуге сапарына қатысты пікір білдірді

8 мая, 2025

Елдегі өмір сүру ұзақтығы орташа индекспен 75 жасқа ұзарды

5 мая, 2025
Бізге жазылыңыз
  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
  • TikTok
  • Telegram
Мерзімді баспасөз басылымын, ақпарат агенттігін және желілік басылымды есепке қою туралы КУӘЛІК №KZ59VPY00114494 Берілген күні: 11.03.2025 Астана қ.
Ақпарат агенттігін есепке қою туралы КУӘЛІК №KZ59VPY00114494 Берілген күні: 11.03.2025 Астана қ.

Пайдалы сілтемелер

  • Русский
  • Біз туралы
  • Байланыс
  • Русский
  • Біз туралы
  • Байланыс
Сайт картасы
  • Басты
  • Қоғам
  • Әлем
  • Оқиғалар
  • Қаржы
  • Саясат
  • Сыбыс бар
  • Қоршаған орта
  • Басты
  • Қоғам
  • Әлем
  • Оқиғалар
  • Қаржы
  • Саясат
  • Сыбыс бар
  • Қоршаған орта
Әлеуметтік желілер
Facebook Instagram TikTok Telegram YouTube

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.